Er du afhængig af multitasking?

Er der noget, især kvinder er gode til og nogle ligefrem afhængige af, er det at multitaske. Vi kan sagtens arbejde, tjekke facebook, sms’e og måske også lige smalltalke med en kollega samtidig. Det giver måske oven i købet en følelse af at være travl og have mange bolde i luften. Vi føler os energiske og produktive, når vi multitasker, og det virker som en hensigtsmæssig strategi i en travl hverdag med små børn og mange gøremål. Måske føles det ligefrem ekstravagant og spild af tid ikke at multitaske. Og ja, så kan man rent faktisk blive afhængig af det, da det udløser dopamin i hjernen.

Begrebet multitasking stammer fra computersprog og betyder at kunne håndtere flere opgaver parallelt. En computer kan snildt håndtere flere opgaver på en gang, men en menneskehjerne kan reelt ikke multitaske, for vi har kun en opmærksomhed at gøre godt med. Hver gang vi skifter opmærksomhed mellem forskellige opgaver, kræver det en mængde energi og tid. Vi har nemlig brug for forskellige mindsets til de opgaver, vi skal løse. Det bedste er at have fokus og nærvær på den opgave, vi er i gang med og gøre den færdig, før vi starter på en ny. Altså være 100% til stede i  hver opgave, vi udfører. Hvis vi besvarer mails, så være 100% nærværende, når vi sidder i møde, når vi taler med vores barn osv. – være 100% nærværende i enhver opgave, vi udfører (store som små).

Undersøgelser viser, at vi når vi multitasker udløses stresshormoner i hjernen. Vi mister fokus og overblik, og hukommelsen svækkes. Vi bliver mindre kreative og effektive, og vi føler mindre arbejdsglæde. Det kan være direkte helbredsskadeligt, og du gør hverken dig selv, din familie, dine kolleger eller din chef en tjeneste ved at gøre det.

Det er den sikre vej til stress og lav effektivitet. Så måske er det på tide at genoverveje måden, vi arbejder på, socialiserer på og i det hele taget lever vores liv på.

Charlotte Gundorph om multitasking