Når kun det perfekte er godt nok

Føler du, at du konstant ligger under for krav om at performe, forandre og udvikle dig? Er det kontrol, præstationer og perfektionisme, der styrer din hverdag? Er du bange for at gå glip af noget, hvis du slapper af eller lader de andre overtage? Du ved måske godt, at du arbejder for meget og har alt for høje krav til dig selv, men ved ikke, hvordan du skal slippe ud af saksen.

Medierne overbeviser os konstant om, at vi må gøre noget, forandre noget, udvikle noget, præstere noget for at blive lykkelige og hele, og vi sluger det råt. Og hvis det ikke er medierne, er det os selv, der stiller høje krav til os selv. Faktisk er det ofte vores egne forventninger både på arbejdet og hjemme, som stresser de fleste. Vi fører en indædt kamp mod os selv. Hjemme er det oftest kvinder, der stresser mest over alt det, de burde gøre. Det er også i højere grad kvinder, der tager det følelsesmæssige ansvar, taler med børn, venner eller forældre, der ikke trives osv.

De fleste oplever ind i mellem ikke at være lykkelige, tilfredse eller raske. I hvert fald i perioder. Livet indeholder rigtig mange faktorer, der forhindrer lykke, og vi bryder os ikke om mørke tanker, tvivl eller dårligt selvværd, så vi gør hvad vi kan for at undgå det og fjerne os fra ubehaget ved at arbejde lidt mere, præstere lidt mere, gøre tingene lidt bedre osv. osv. Vi kan glemme vores problemer for en stund ved at arbejde hårdt, så vi slipper for at se os selv i øjnene, standse op og mærke efter, eller vi dyrker overdreven motion, spiser eller drikker for meget eller bruger for mange penge på ting, vi ikke har brug for. Det giver en øjeblikkelig, men kortvarig tilfredsstillelse. Men faktisk fører lige præcis denne strategi ofte til stress og udbrændthed. Man har skyklapper på og vil ikke indse, at man befinder sig på randen til at gå ned med stress. Man overhører alle signaler og gør derfor heller ikke noget ved sin situation i tide.

Balance handler i høj grad om at matche de krav og udfordringer vi møder med vores ressourcer. Mennesker opfatter og reagerer forskelligt på krav og udfordringer afhængig af vores værdier, normer, overbevisninger og regler. Nogle elsker nye udfordringer og tager dem let, mens de samme udfordringer for andre kan være meget belastende. Er du f.eks. perfektionistisk, vil du sjældent vil være tilfreds med dig selv og din egen formåen, og det vil have en negativ indflydelse på din livskvalitet og dit stressniveau. Kravene kommer til at fylde for meget, og balancen tipper.

Vejen mod et meningsfuldt liv i balance handler først og fremmest om at stoppe kampen mod os selv og  i stedet forlige os med virkeligheden og den vi er på godt og ondt?

Dernæst handler det om at reducere kravene og forventningerne, hvis de føles for overvældende. Det kunne f.eks. handle om at uddelegere arbejdsopgaver både hjemme og på arbejde. Give børnene flere pligter og afstemme forventninger med både sig selv, sin partner, sin chef og sine kolleger. Være tydelig omkring sine behov både overfor sig selv og andre.

Og så handler det om at implementere nogle gode vaner i sit liv, der opbygger ressourcer og overskud. Det kunne være motion, kostomlægning, søvn, mindfulness- og stresshåndteringsstrategier, arbejde med værdier, overbevisninger, leveregler osv.

Læs mere om mindfulness her

Og værdier her

Læs om leveregler her

Charlotte Gundorph om perfektionisme.