Tips til bedre søvn

Mange mennesker får alt for lidt søvn, og det kan have store konsekvenser for både vores helbred og vores trivsel. Vi bliver også langt mindre modstandsdygtige over for stress og har dermed større risiko for livsstilssygdomme. Her finder du nogle gode retningslinjer for at få den bedste søvn.

Regelmæssighed er kodeordet

  • Gå i seng på samme tid hver aften, og stå op på samme tid hver morgen (optimalt set sover du fra 22.30 – 6.30)
  • Hav et fast aftenritual, der forbereder kroppen på, at den skal gå til ro. Det kan f.eks. være at lægge dig i sengen med dæmpet belysning og en kop godnatte (kamillete eller urtete fra Helsekost eller Matas)
  • Mens du ligger her i sengen kan du tænke på 3 ting, du er taknemmelig for i dit liv.
  • Det kan også være godt at lave 10-15 minutters let yoga, før du lægger dig (det beroliger nervesystemet)
  • Når du lægger dig til at sove, så start med at ligge på ryggen og tage 3 dybe vejrtrækninger (træk vejret ind gennem næsen, helt ned i maven, og hold det lidt her, hvorefter du langsomt og med lyd på puster ud gennem munden, til du har tømt lungerne helt for luft). Dette kan også gøres, hvis du vågner i løbet af natten.
  • Hav altid en notesbog og en blyant liggende på dit natbord, så du kan skrive ting ned, du kommer i tanke om, at du skal huske eller som du bekymrer dig om. Så giver du hjernen fri og slapper mere af.
  • Sov altid i et udluftet, rent rum. Hav gerne vinduet stående på klem om natten.
  • Hold dit soveværelse enkelt i neutrale farver, der ikke forstyrrer. Undgå fjernsyn, computer, mobiltelefoner og anden elektronik i soveværelset, da det forstyrrer søvnen og hæmmer melatoninproduktionen, som er vores søvnhormon. Køb evt. et godt gammeldags vækkeur. Brug i det hele taget kun soveværelset til søvn, hvile og sex. Du skal hverken arbejde, se fjernsyn eller skændes i dit soveværelse! Gå ind i et andet rum, så du forbinder soveværelset med noget rart og afslappende. Soveværelset skal være dit helle.
  • Undgå at sove til middag. Du kan evt. meditere 15 min. i stedet. Det giver faktisk mere energi og forstyrrer ikke nattesøvnen.
  • Sørg for at få frisk luft og motion hver dag.
  • Undgå at spise efter kl. 18-19. Det er ok at spise noget let som frugt osv.
  • Undgå kaffe og andre koffeinholdige ting efter kl. 12.00 (middag).
  • Alkohol og sukker forstyrrer også søvnen, så undgå det i hverdagene
  • Hvis du vågner om natten, så lad være med at tænde lyset.

Hvis du ikke kan sove, så lad være med at stresse over det, men stå op på samme tidspunkt, som du plejer. Sig til dig selv, at det er ok. De fleste kan godt klare sig med lidt søvn i kortere perioder. Gå i seng på samme tidspunkt, som du plejer (også selv om du er træt), og stå op på samme tidspunkt. Igen regelmæssighed er kodeordet!