Stresshåndtering – førstehjælp

Stresshåndtering

Hvad du selv kan gøre ift. stresshåndtering

Hvis du er stresset er det vigtigt (med det samme) at handle på det, som du selv har kontrol over. Se nedenstående liste over stresshåndtering ved begyndende stress.

  • Få din søvn. Du skal gerne have mellem 8-9 timers søvn. Og gå helst i seng kl. 22.00-22.30. Den vigtigste del af søvnen ligger i timerne omkring midnat.
  • Sørg for at holde pauser og hvile dig i løbet af dagen. (Selv små hvil på 5 minutter, hvor du får trukket vejret ordentligt igennem, har en effekt).
  • Sørg for daglig afspænding som yoga, mindfulness, qui gong eller lignende. Lav fx yogaøvelsen, hvor du ligger på ryggen med benene  lodret op af en væg. Enden skal helt ind til væggen. Øvelsen beroliger nervesystemet.
  • Træk vejret (ind gennem næsen, helt ned i bunden af maven, hold vejret lidt, pust ud gennem munden, til du absolut ikke har mere luft i lungerne).
  • Dyrk motion for at forebygge stress (løb, cykle, svømme, gå ture i naturen). Er du blevet rigtig stresset, skal du ikke dyrke hård motion, men gå fx en tur i naturen eller svøm en tur.
  • Kom ud i naturen, vær langsom og til stede i dine sanser,
  • Drop kaffe, alkohol, sukker og andre stimulanser, da de bare forværrer din stress.
  • Sørg for at spise sundt (masser af frugt og grønt). Spis banan og græskarkerner dagligt, da de indeholder serotoninlignende stoffer.
  • Sørg for at få nogle gode kosttilskud som fiskeolie, C-vitamin, D-vitamin, magnesium, et stærkt B-vitaminkompleks og en multivitamin.
  • Tag varme fodbade med Epsomsalt før sengetid. Masser din krop med varm olie e’n gang dagligt.
  • Sluk for mobil, TV, internet og nyheder, og læs i stedet lette og opløftende bøger eller blade.
  • Lyt til rolig klassisk musik (har en beroligende effekt)
  • Brug dit sociale netværk
  • Skab overblik og struktur over din hverdag
  • Gør noget rart for dig selv hver dag. Noget der skaber energi og glæde.