Mindset

Er du god til at kontrollere dig selv (og dine omgivelser)? God til at beherske dine følelser, din adfærd, være selvdisciplineret og tilsidesætte umiddelbare eller irrelevante impulser?  Trives du bedst i et arbejdsmiljø, der er meget veldefineret, hvor der er meget klare rammer, tydelige regler, grænser og deadlines, der skal overholdes? Hvor tingene er forudsigelige og skal planlægges og struktureres? Er overraskelser og uventede situationer ikke lige din kop te?

Selvkontrol, struktur, forudsigelighed og disciplin kan være en måde at håndtere det kaos, livet indimellem kan føles som. En effektiv måde at holde fokus, hvor andre distraheres. Der er en lang række fordele ved denne måde at arbejde på. Fx passer man rigtig godt til opgaver og projekter, der har en klar deadline, opgaver, hvor man ikke kan springe over, hvor gærdet er lavest, eller salg, hvor ens liv ofte styres af tidsfrister og opfølgning på kunder. Man spilder ikke tiden, og andre kan regne med en.

Til gengæld kan man blive voldsomt udfordret i perioder med meget stress eller for lange arbejdsdage, fordi man pga. udmattelse og træthed ikke kan opretholde sit sædvanlige niveau af kontrol. Måske når man ikke de ting, man har sat sig for og bliver deprimeret og vred på sig selv. Man kan også blive frustreret og  irriteret på andre, der pludselig ændrer på aftaler eller som bare ikke har den samme selvdisciplin.

For ikke at blive alt for rigid og ufleksibel ift. dem, du arbejder sammen med, kan det være en fordel for dig at udvikle og arbejde med en højere grad af fleksibilitet. Prøv at vende lidt op og ned på dine faste rutiner og vaner. Gør noget andet, end du plejer; fx kan du køre en anden vej til arbejde, spise frokost med nogle andre, end du plejer, komme en lille smule for sent til et møde osv. Ganske små ting, som ikke virker alt for angstprovokerende, men som på sigt danner nye neurale stier i hjernen.

Læs indlægget perfektionist eller optimalist her

og mere om perfektionisme her

og om leveregler her