Hvordan undgår vi panik og angst?

Det er så nemt at lade sig opsluge af radio, tv og sociale mediers konstante strøm af information om antal smittede, døde, faren ved at være tæt på andre osv. Historier, der fastholder vores opmærksomhed på fare, frygt og handlingslammelse. Historier, der udløser stresshormoner, sætter hjernens alarmberedskab i aktion og fører os ned af en vej, hvor vi føler os magtesløse og uden for kontrol. Det er meget skræmmende at føle, at vi ikke har kontrol over en situation. Og det er meget let at lade fantasien og irrationelle tanker stikke af med os.

Når vi lader frygten styre og går ned ad den negative vej, lukker hjernens pandelapper ned (den rationelle, analytiske og løsningsorienterede del af hjernen). Det er i øvrigt også her evnen til at regulere følelser, føle empati og se sig selv udefra bor. I stedet overtager Amygdala, hjernens alarmcentral og stresshormoner udløses.

Det siger sig selv, at vi hverken hjælper os selv eller vores omgivelser, når vi går i panik. Panik og frygt smitter og breder sig som ringe i vandet. Tænk hvis vi i stedet smittede hinanden med mod og handlekraft baseret på gode og bæredygtige værdier?

Forskning viser, at hjernen er plastisk og formbar hele vores liv, og at vi derfor har mulighed for selv at skabe nye neurale stier og være med til aktivt at forme vores egen livsoplevelse og trivsel. Ligesom vi aktivt kan berolige vores eget nervesystem, når det løber af med os.

Så er det ikke netop nu, vi skal vælge at være proaktive og bevidst styre vores mindset og opmærksomhed i en mere konstruktiv retning? Vi har jo trods alt stadig væk kontrol over en del af vores liv, nemlig os selv og vores eget indre fundament. Og dermed også over, hvad vi vælger at give videre til vores omgivelser.

Så hvad kan vi gøre for at styre vores opmærksomhed væk fra reaktivitet, bekymring og frygt og henimod proaktivitet, handling og en følelse af større kontrol?

Helt lavpraktisk kan vi:

  • holde os til seriøse og saglige medier og lade være med at tjekke nyheder mere end 1-2 gange dagligt. Vi kan også undgå sociale medier og falske nyheder.
  • overholde de almindelige forholdsregler om hygiejne; vaske og spritte hænder ofte, lade være at røre os selv/andre i ansigtet, holde afstand, undgå tætpakkede steder.
  • være omsorgsfulde overfor os selv og booste immunsystemet ved fx at spise masser af nærende grønt og frugt, lave hjemmelavede grøntsagssupper og brød, spise hvidløg, ingefær og gurkemeje (som virker antiinflammatorisk), drikke masser af vand og tage tilskud af C,D og en multivitamin. Og sørge for at få 8 timers søvn hver nat.

Herudover kan vi:

  • beskæftige os med gode og opbyggende ting, der beroliger vores nervesystem (nærhed, nærvær, mindfulness, yoga, dybe vejrtrækninger, afslapning og naturen. Gå en tur i skoven eller ved vandet.
  • være proaktive, tage ansvar for os selv, lade os styre af vores værdier og selv være med til at skabe den forskel, vi ønsker at se.

Det er nu tiden er inde til at gøre en meningsfuld forskel. Det er nu vi har mulighed for at vise medmenneskelighed og empati og hjælpe dem, der er mere sårbare end os (børn, gamle, psykisk sårbare, hjemløse osv.). Der er masser af meningsfuldt frivilligt arbejde, vi kan give os i kast med og dermed også mindske rastløsheden og de bekymrede tanker.

Det er også nu, vi har en unik lejlighed til at sætte konkurrence, præstation, status, anerkendelse og perfektionisme i baggrunden og se den nuværende situation som en påmindelse om, at vi i sidste ende er mennesker, der sammen står overfor en fælles udfordring, som vi kun kan løse i fællesskab og med respekt og empati overfor hinanden.

Der er masser af ting, vi kan gøre. Og når vi fokuserer på det, vi rent faktisk kan skabe, handle på og tage ansvar for, vokser vores følelse af indflydelse og kontrol.

Læs evt. mere om:

Proaktivitet her

Mindset her

Værdier her

Mindfulness her og her

Søvn her

Træk vejret. Se her