Træk vejret !

Hvornår tog du sidst en dyb bevidst vejrtrækning, hvor du var fuldt tilstede i nu’et? Jeg mener en dyb indånding helt ned i maven og en langsom udånding, hvor du tømte lungerne helt? Føler du dig stresset, vil jeg anbefale dig at læse med her.

Mange af os tænker ikke ret meget over, hvordan vi trækker vejret i hverdagen. Faktisk kan vi i stressede og pressede perioder helt glemme at trække vejret ordentligt ned i maven. Jeg sidder i min praksis ofte over for mennesker, der slet ikke føler, at de kan få vejrtrækningen længere ned end til brystkassen. Brystkassen er anspændt, vejrtrækningen kort,  og det gør nærmest ondt at trække vejret igennem. Det er både ubehageligt og problematisk og virker selvforstærkende. Ved at “holde vejret” og spænde op, fortæller vi vores krop, at den skal være beredt og slå sin “fight or flight” mekanisme til. Dette kan for nogle gå hen og blive en nærmest kronisk tilstand og have nogle ubehagelige konsekvenser for både krop og psyke fx. højt blodtryk, øgede stresshormoner som kortisol og adrenalin, nedsat immunforsvar og indre uro eller angst.

Så hvorfor ikke indføre bevidst, kontrolleret vejrtrækning i din dagligdag og berolige det autonome nervesystem? Det er en meget lille indsats, som tager dig meget kort tid (jeg mener du skal jo alligevel trække vejret, så hvorfor ikke gøre det ordentligt?) Du øger dit generelle velbefindende, reducerer stresshormoner, angst, smerter, humørsvingninger, vredesudbrud osv. Du øger dit energiniveau, forbedrer dit immunforsvar, nedsætter blodtrykket og får en bedre hud. What’s not to like 🙂

At give dig selv tid og lov til at trække vejret ordenligt er kærligt og omsorgsfuldt over for dig selv (og andre), og vil øge din trivsel.

Sådan gør du:

  1. Øv dig først ved at begynde at lægge mærke til din vejrtrækning. Hvor trækker du vejret, i maven eller i brystet? Er din vejrtrækning kort eller dyb?
  2. Sæt dig så i din stol (hvis du er hjemme, kan du evt. lægge dig ned) og læg en hånd på maven (under navlen). Træk nu vejret ind gennem næsen og helt ned i maven, så den spiler sig ud. Tæl til 4, mens du gør det. Hold så vejret på 4 og pust ud gennem munden på 4. Gentag 3-5 gange.

Det er i øvrigt en god ide at sætte en timer til en gang i timen og lige tjekke ind hos dig selv. Hvordan har du det? Spænder du nogen steder? Og så trække vejret 3 gange. På den måde kan du bevare roen gennem dagen. Du skal ikke være nervøs for, at disse små pauser vil ødelægge dit fokus. Tværtimod viser undersøgelser, at det jævnligt at holde små mentale pauser (nogle foreslår endda hvert 25. minut), øger din kreativitet og produktivitet. Hvis du derimod dropper pauserne, bliver du stresset og træt. Din opmærksomhed er som en muskel, der bliver træt, når den bliver overbrugt. Den har brug for pauser for at kunne oplade sig selv.

Læs mere om stresssymptomer her

Læs mere om stresscoaching her

Læs mere om kvinder og stress her

Læs mere om, hvordan du forebygger stress her

Læs mere om selvomsorg her

Læs mere om mindfulness her

Læs mere om mindfulness og stress her

Reducer stress i løbet af din arbejdsdag. Læs her