I min praksis møder jeg ofte klienter, både mænd og kvinder, der har styrken ”venlighed og generøsitet” som en af deres topstyrker. Det er jo en fantastisk styrke, og hvem vil ikke gerne arbejde sammen med mennesker, der oprigtigt interesserer sig for andres velbefindende og trivsel? Problemet er bare, at de føler, at den dræner dem så meget for energi, at de nærmest føler sig udmattede og smådeprimerede. Med andre ord overbruger de styrken ved at give og give, så der ikke er ret meget tilbage til dem selv. At være empatisk kan over tid dræne en for både energi og motivation.

Men der er forskel på at være empatisk og at være medfølende. En måde at balancere din styrke ”venlighed og generøsitet” på er at være bevidst om denne forskel. Når du er empatisk, føler du, hvad de andre føler. Du kryber nærmest helt ind under huden og mærker deres smerte og lidelse, som var det din egen. Vi forestiller os, hvad den anden føler, og hjernen narres til at tro, at det er os selv, der føler sådan. Det trigger de samme neurale stier, som når vi selv lider og sætter gang i en masse uhensigtsmæssige stresshormoner, som dræner os for energi og overskud.

Medfølelse (eller på engelsk, compassion), handler derimod om ikke at krybe ind under huden på andre, men blive ovre hos sig selv og føle ægte varme og omsorg for den anden og oprigtigt ønske at hjælpe dem med at løse deres problem og finde løsninger. Når vi er i det ”mode”, frigiver vi oxytocin, serotonin og dopamin, der får os til at føle os forbundne, positive og optimistiske.

Føler vi os derimod negative og bekymrede, får vi et indsnævret mindset, hvor det er svært at se løsninger og tænke kreativt og løsningsfokuseret. Bliver vi på egen banehalvdel, kan vi meget bedre hjælpe, dem der har brug for det. Og så kommer denne styrke virkelig til sin ret og booster vores energi og motivation frem for at dræne den.

Læs mere om styrken venlighed og generøsitet her